woensdag 7 maart 2007

Verkiezing Provinciale Staten


Provinciale Staten of Eerste Kamer?

Maar weer eensch de moede gang naar
het stembureau gemaakt.




In het kader van mijn zoektocht
'welke partij past bij mij'
valt deze verkiezing buiten m'n huidige
doelstelling.

Aangezien ik besloten heb het democratisch proces in Nederland nog niet de rug toe te keren alsnog het rituele knopje drukken gedaan.
(ben ik nu conservatief, dat een vakje roodkleuren op een lap papier mij meer bevrediging geeft, of gewoon een romanticus?)
Het gaat niet aan te vertellen welke keuze ik heb gemaakt, wel relevant is dat mijn uiteindelijke keuze ingegeven werd door de mogelijke samenstelling van de eerste kamer.

Ik moet zeggen dat ik een zeker wantrouwen heb tegen Grijs-I ofwel Balkenende IV.
Ik zie nu al acties vanuit de regering richting beknotting van individuele vrijheden,
het tornen aan abortus, euthanasie en homohuwlijk stuit mij tegen de libertarische borst.
Maar dat zal wel met m'n opvoeding te maken hebben.

Bovenstaande zaken gaven bij mij uiteindelijk de doorslag om strategisch te stemmen.
dat wil zeggen, ik hoop op een meerderheid voor de oppositie in de eerste kamer.
Checks and balances zeg maar.
Toch lijkt het mij dat deze verkiezingen over de provincies horen te gaan, maar daar lijkt nauwelijks sprake van.
Dat is ook logisch, deze hele staatsrechtelijke uitspatting klopt van geen kanten.

Persoonlijk vind ik dat de eerste kamer, rechtstreeks gekozen zou moeten worden.
De gemeenteraads- en provinciale verkiezingen zouden mogelijk gezamelijk moeten worden behandeld.
Nu overschaduwd de landelijke politiek het plaatselijke.
Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.
Toch!?!

Ik ben benieuwd wat de opkomstpercentages zijn, en de uitslag uiteraard, voor wat het waard is.

Ik ben ooit begonnen me te roeren op nationaal niveau, ik heb de druk en machinaties mogen proeven, maar ik wilde dan ook gelijk Samson de Haagsche afgodentempel doen instorten,
lekker to the point maar mogelijk wat hoog gegrepen ..........

Goed, laten we deze Statenverkiezing achter ons, ik ga me nu eerst op, zeg maar micro niveau,
de bestaande plaatselijke politieke afdelingen storten.

Ik zal het politieke landschap in Deventer de komende weken, maanden in kaart brengen.
Standpunten, programma's lezen, maar ik laat me ook uitnodigen nadat ik een partij op 'papier' heb leren kennen.
Er gaat niets boven tête à tête ontmoetingen om de gevonden gegevens te toetsen aan de rauwe werkelijkheid.





2 opmerkingen:

Unknown zei

Ha Frans!

Allereerst veel succes met je blog natuurlijk!

En over het stemmen van gisteren: ik was er ook nog niet uit toen ik al op weg was naar het stembureau.....
Het is een provinciale verkiezing, maar daar stem ik niet voor/om. De reden om te stemmen voor mij, is meer wat er dan in de Eerste Kamer komt.
Dan wil ik graag "tegen" de partijen die nu in het kabinet zitten stemmen, maar wanneer er een meerderheid van de oppositie partijen in de Eerste Kamer komt is het land weer onbestuurbaar (als er tegengestemd wordt op nieuwe wetten). Moeilijk, moeilijk ik kon niet kiezen tussen D'66 en de VVD en nam dus mijn zoon mee om me onderweg te laten overtuigen.....

De opkomst was weer matig, landelijk, maar wat, denk ik dan, als het stemmen weer verplicht zou zijn? Wat zou dan de uitslag geweest zijn? En zou "blanco stemmen" dan nog mogelijk zijn?

Frans zei

Same 'problem' over here.

op zich zie ik dit kabinet niet zo zitten en had dus ook de neiging tegen te stemmen.

Maar dat is het hele punt, dit zijn provinciale verkiezingen.
Er zijn 564 leden gekozen.
Heb jij een blij en glunderend statenlid gezien op tv gisteren, ik niet.
Alleen wat Haagsch volk en blabla over de eerste kamer.
Wat nou provincie?

Wat een gedrocht, onze staatsinrichting.
Kies die 1e kamer dan direct, tussen 2e kamerverkiezingen in.
Beetje meer checks and balances.

Provincie en gemeente hun eigen verkiezingen, die kunnen dan eigenlijk voortdurend plaatsvinden mocht het nodig zijn.
Maar alleen als de staten van de 1e kamer ontkoppeld zijn.

En dan zitten we nog met een zooi provincies, eigenlijk een (enorme) bestuurslaag die niet meer van deze tijd is.
Volgens mij nog een overblijfsel van de eerste republiek der Nederlanden.
Die was ook nauwelijks centraal aan te sturen.

En verplicht stemmen, ik weet niet of dat nog te handhaven is.
Moet je dan mensen gaan beboeten als ze niet stemmen?
Ik zie de lange rijen al voor de rechtbank staan.